Je kent het wel: een methode voor aardrijkskunde, geschiedenis, natuurkunde, en met een beetje ‘mazzel’ ook nog een deel techniek erbij. Je hebt je kast propvol liggen met verschillende methodes. In de bovenbouw werk je veel minder gericht rond een bepaald thema dan bij bijvoorbeeld de kleuters. De zaakvakken worden over het algemeen apart gegeven en dat betekent meestal dan ook dat je niet rond (verschillende) thema’s werkt. De methode Maandtaak kan je iets anders bieden, namelijk alle zaakvakken rond één bepaald thema! Lees er hieronder meer over! Bron bovenstaande afbeelding.
De methode Maandtaak
Zoals ik al eerder beschreef, is Maandtaak een methode die alle zaakvakken rond een bepaald thema aanbiedt. Een maand lang werk je met je leerlingen aan een bepaald thema, bijvoorbeeld: De molen. Hierbij behandel je niet alleen het aardrijkskundige gedeelte, maar komen ook de vakken geschiedenis en natuur aan bod. Tevens worden er ook ideeën gegeven voor een handvaardigheid en techniek activiteit. Heb je voor deze methode boeken nodig? Het antwoord hierop is: nee! Deze methode biedt alles digitaal aan. Daarnaast is deze methode opgebouwd rond de kerndoelen van het basisonderwijs. De methode dekt de kerndoelen oriëntatie op jezelf en de wereld, mens en samenleving, natuur en techniek, ruimte en tijd.
Het mooie aan deze methode is dat je de methode gedurende het hele jaar kan opstarten. Je kan dus zelf bepalen wanneer je ermee wilt beginnen.
Hoe werk ik er in de praktijk mee?
Ik kan bijvoorbeeld besluiten om met groep 5, in de maand november, te gaan werken over ‘De molen’. In de eerste week werk ik met de leerlingen aan het aardrijkskundige gedeelte. In die week leren ze van alles over de molen. De methode biedt prachtig materiaal aan. Zo kan ik bijvoorbeeld met de leerlingen foto’s en filmpjes bekijken over molens, en kunnen de leerlingen een werkblad maken over dit onderwerp. Na deze eerste week weten de leerlingen waar de molen voor wordt gebruikt en kunnen ze vertellen dat de Korenmolen wordt gebruikt om meel mee te maken. In de tweede week komt het vak geschiedenis aan bod. De leerlingen leren in deze week hoe het brood vroeger werd gebakken en hoe het bakken van brood eigenlijk is ontstaan. Ook hier kunnen we weer foto’s, filmpjes en werkbladen bekijken en maken. In week 3 staat het vak natuur centraal (welke soorten brood zijn er?). In week 4 krijgen de leerlingen tenslotte het huiswerkblad mee naar huis waarop een samenvatting van de lessen staat. Het is de bedoeling dat de leerlingen het thema afronden door middel van een toets.
Het mooie hieraan is dat je ook (uitgebreid) aandacht kunt besteden aan andere elementen rond dit thema. Zoals ik al eerder beschreef worden er ook tips gegeven voor handvaardigheid en techniek activiteiten. Je kan bijvoorbeeld besluiten om met je leerlingen een bezoekje te brengen aan een molen of om rond dit thema een thema tafel te maken. Het biedt heel veel mogelijkheden!
Biedt de methode ook differentiatie?
De kracht van deze methode zit in het aanbod van de leerstof op drie verschillende niveaus. Elk niveau heeft een eigen kleur. De kleuren blauw, rood en geel staan centraal. Op de site wordt met een sterren aangegeven wat het niveau van de kleur is. Blauw heeft bijvoorbeeld 1 ster; deze leerlingen doen met de leerkracht mee. Kinderen die meer zelfstandig kunnen werken en/of al veel van het onderwerp weten, kunnen werken in de rode of gele groep. Deze leerlingen kunnen bijvoorbeeld zelfstandig aan de slag met werkwijzers. Zo kunnen ze bijvoorbeeld stap voor stap een presentatie voorbereiden of de computer opdrachten zelf uitvoeren (bijvoorbeeld het bekijken van filmpjes, etc.) De site biedt heel veel verschillende werkwijzers om mee te werken. Er is een ruime keus uit links en biedt de leerlingen ondersteuning bij bijvoorbeeld het maken van folder.
Ik vind het prettig dat het materiaal op drie verschillende niveaus wordt aangeboden. Op de pagina van de leerkracht wordt met icoontjes aangeven hoe de leerlingen aan de slag kunnen. Als bijvoorbeeld het icoontje van het samenwerken donkerblauw is aangeven, dan weet ik dat de leerlingen mogen samenwerken. Daarnaast kun je je leerlingen een registratieblad geven, waarop de leerlingen noteren hoe het per onderdeel is gegaan.
Wil je meer weten over hoe de methode werkt, kijk dan even op de site: www.maandtaak.nl