Tijdens het thema Sinterklaas wilde ik een kringactiviteit met betrekking tot het herkennen en maken van patronen. Opeens had ik allemaal ideeën. Hieronder beschrijf ik mijn rekenactiviteit met patronen. Misschien kan ik met deze blog nog iemand anders inspireren tot het uitvoeren van een rekenactiviteit.
Doelen:
X Kan eenvoudige meetkundige patronen in het platte vlak maken (en namaken)
X Kan meetkundige patronen met symmetrie maken en de regelmaat benoemen
Wat heb je nodig:
– Verschillende kleuren (en vormen) vouwblaadjes
– Stabilo Woody
– Gekleurde teldopjes
– Bakjes/bekers om teldopjes in te stoppen
– Kopieerblad pakje
Inleiding
Ik tekende in het midden van de kring een ‘cadeautje’. Dit deed ik met een Stabilo Woody. Deze potloden kun je namelijk gebruiken op gladde oppervlakken. Met een beetje water poets je het getekende ook zo weer weg!
Het getekende cadeautje gaan wij samen versieren, maar dit doen we door patronen te gaan gebruiken. Eerst hebben we het begrip ‘patronen’ besproken. Wat is het en hoe kan een patroon er uit zien?
Kern
Ik deed een patroon voor en stelde de kinderen hier enkele vragen over. Samen bekeken we wat het patroon is (vorm en kleur benoemen) en hoe het patroon verder gemaakt moet worden. We herhaalden dit een aantal keer. Na een aantal rondes probeerden we de patronen steeds een beetje moeilijker te maken. Dit deden we door meerdere kleuren en verschillende vormen te gebruiken. Kijk goed wat je groep wel of niet aankan!
Suggestie:
Laat enkele kinderen zelf aan de slag gaan met het maken van patronen. De rest van de groep moet kijken of ze een patroon zien en de regelmaat kunnen benoemen. Het kan een patroon van kleuren zijn, een patroon van vormen of een combinatie van beide. Je kunt zo heel goed observeren welke vaardigheden de kinderen bezitten.
Tot slot liet ik de kinderen in tweetallen aan de slag gaan met het maken van patronen. Elk duo kreeg een aantal gekleurde teldopjes (vooraf door mij gesorteerd en in een bekertje gestopt) en een kopieerblad met daarop een leeg cadeautje. Samen moesten ze patronen bedenken en maken.
Afsluiting
We keken samen terug op het maken van patronen. Terwijl de kinderen in tweetallen aan de slag gingen met het maken van patronen, heb ik foto’s van hun werk gemaakt. Deze foto’s toonde ik op ons ‘bord’. We hebben de foto’s besproken. Herken je een patronen en kun je de regelmaat benoemen?
Tijdens de speel/werkles gaan de kinderen nogmaals aan de slag met het maken van patronen. De kinderen maken met verschillende vormen en voorwerpen patronen op een leeg cadeautje, zie onderstaande foto. Het maken van patronen is dus niet alleen in de grote kring aangeboden, maar ook nog als een individuele opdracht. Zo kan iedereen nog eens op zijn eigen niveau met het maken van patronen aan de slag.
In deze blog maak ik gebruik van een affiliate link. Zie voor meer informatie mijn disclaimer.
Foutje gezien? Mail mij! Ik ben je dankbaar!